Dobre treści i optymalizacja głupcze! Czyli dlaczego reklama Internetowa nie działa?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Każdego dnia spotykasz się z wieloma ofertami reklamy internetowej na skrzynce mailowej, migającymi reklamami usług internetowych podczas przeglądania portali internetowych, nachalnym marketingiem w mediach społecznościowych na Facebooku i Instagramie z ofertami z zakresu e-marketingu.

Po co to wszystko skoro przecież sprawdziłeś i u Ciebie reklama internetowa nie zadziałała?! Uruchomiłeś firmę, wydałeś najpierw 5000 zł na stronę internetową, potem za głosem doradcy -eksperta uruchomiłeś za kolejne 15 000 zł sklep internetowy. Specjaliści od Social Mediów przysłali kolorową ofertę na maila, a na spotkaniu powiedzieli Ci, że teraz musisz uruchomić reklamę na Facebooku i przez kwartał wydałeś kolejne kilkanaście tysięcy złotych, a do tego zamówiłeś bazę adresów mailowych Twoich potencjalnych Klientów inwestując kolejne setki złotych i wysłałeś pierwszy mailing sprzedażowy. W ostatnim, niemalże desperackim ruchu, uruchomiłeś jeszcze reklamę w Google poprzez pozycjonowanie, gdzie koszty to 2000zł miesięcznie.  Jak minie pół roku, to zgodnie z deklaracją kolejnej agencji, dotrzesz w wyszukiwarce to wszystkich Twoich Klientów (…).

Miało być szybko, łatwo i przyjemnie, a tym czasem z całej inwestycji liczonej już na kilkadziesiąt tysięcy złotych, minęło kilka miesięcy i niestety nie wpadła żadna sprzedaż.

Na podstawie już kilkuset przepracowanych przypadków, na przestrzeni ponad 16 lat poniżej pokażę Ci podstawowe błędy, które prawdopodobnie popełniłeś podejmując trud reklamy internetowej i próby zdobycia Klientów.

Fundamentalnym błędem popełnianym przez większość firm w kontekście marketingu internetowego są:

  • brak optymalizacji pod kątem SEO strony lub sklepu internetowego przed uruchomieniem,
  • brak przemyślanej strategii content marketingowej, w tym dopasowania odpowiednich haseł i tekstów, które umożliwiają dobrą ekspozycję w sieci jednocześnie skutecznie komunikując się z grupą docelową potencjalnych Klientów

W większości przypadków, szukając wykonawcy strony Internetowej, kierujesz się jego portfolio i zwracasz uwagę na warstwę graficzną, estetyczną zrealizowanych przez firmę projektów reklamowych. Ładne realizacje, do tego nienaganna kolorowa oferta, kilka argumentów sprzedażowych i zlecasz wykonanie strony czy sklepu internetowego. Niestety w zdecydowanej większości przypadków ani Ty, a co gorsze także osoba czy firma która wykonuje sklep czy stronę www, o optymalizacji i skutecznych działaniach SEO dla serwisów internetowych nie wie nic lub prawie nic 😊.

Dobre zoptymalizowanie strony czy sklepu Internetowego w zakresie SEO to najprościej rzecz ujmując, dostosowanie warstwy technicznej oraz tekstowej i graficznej pod aktualne wymagania Google, czyli najpopularniejszej wyszukiwarki, która ma w Polsce zasięg ponad 95% użytkowników Internetu.

Jeśli już na etapie projektowania i wprowadzania ostatnich szlifów przed uruchomieniem serwisu www zwrócisz uwagę na kilka poniższych elementów to droga do skutecznej i taniej kampanii w Internecie, a szczególnie w wyszukiwarce Google w wynikach naturalnych (Google Organic) oraz w wynikach reklam płatnych Google AdWords (Google CPC) będzie dużo krótsza a efekty stabilne i długofalowe.

Podstawowe czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę osobie czy firmie, która realizuje Twój projekt serwisu internetowego to:

  • podstawowy plik robots.txt
  • mapa strony internetowej czy e-sklepu w formacie sitemap.xml
  • przygotowane i opisane elementy Meta Title oraz Meta description
  • opracowanie elementów widocznych w stronie jako nagłówki Hx
  • odpowiednie nazwanie i optymalizacja elementów graficznych w serwisie www
  • maksymalne dopasowanie mobilne strony wg zaleceń Google
  • ograniczenie czasu ładowania serwisu do minimum

Równie ważne i zalecane do wdrożenia, równolegle z powyżej opisaną podstawową optymalizacją SEO, jest przeanalizowane słów, fraz i sposobu komunikacji z Twoim potencjalnym Klientem. Istnieje wiele bezpłatnych narzędzi, które pozwalają sprawdzić które hasła, frazy, a nawet całe kilku elementowe zapytania do wyszukiwarki są używane przez Internautów, w kontekście Twojej oferty produktów czy usług.  Sprawdź tutaj chociażby Planner słów kluczowych Google Ads.

Pierwszym krokiem jaki należy wykonać powinno być przeprowadzenie głębokiej i bardzo szczegółowej analizy popularności słów i fraz określających Twoją ofertę. Następnie wykorzystanie tej wiedzy do przygotowania i uruchomienia, powyżej opisywanych elementów Meta Title oraz Meta description dla strony głównej serwisu, oraz dla każdej nawet pozornie najmniej istotnej podstronki działającej w Twoim sklepie, czy stronie internetowej.

Przeanalizowane słowa i frazy powinny być także bazą do przygotowania treści na Twoją stronę www lub do e-sklepu. Tylko teksty oraz materiały video, które są nacechowane istotnymi biznesowo i popularnymi w grupie docelowej słowami i sformułowaniami, pozwolą uzyskać dobrą ekspozycję na tle konkurencji i będą generowały w grupie odbiorców pozycję Ciebie jako eksperta, a to już krok do sprzedaży przez Internet.

Fundamentalna analiza treści na stronę pozwoli także określić i przygotować dobre teksty do publikacji zewnętrznych. Jeśli na Twojej stronie znajdą się już przemyślane i wartościowe treści to masz doskonałą bazę aby na przygotowywać teksty na social media (np. na firmowy kanał na Facebooku, Instagramie, LinkedIn itd.), a także teksty zewnętrzne w ramach działań content marketingowych i link buildingu. Jednolity przekaz, odpowiednie sformułowania, pokreślone najważniejsze cechy w tekstach zewnętrznych, na branżowych czy lokalnych portalach i innych serwisach internetowych zbudują Twoją pozycję lidera w branży i wygenerują ruch do strony Internetowej, a jednocześnie będą dużym wsparciem dla procesu skutecznego pozycjonowania w wyszukiwarce Google.

Podsumowując. Jeśli chcesz odnieść sukces w Internecie to przede wszystkim Ty i Twój zespół powinien skupić się na warstwie tekstowej, mającej podstawowe znaczenie zarówno dla potencjalnych Klientów, ale równocześnie dla robotów wyszukiwarek a co za tym idzie niskim kosztom reklamy. Parafrazując słowa James Carville amerykańskiego doradcy politycznego (“It’s the economy, stupid.” z Washington Post, 3 sierpnia 1992), stanowiącej później hasło kampanii wyborczej Billa Clintona w 1992, Optymalizacja i treści głupcze będą stanowiły podstawę Twojego sukcesu w Internecie! Możesz wydać kolejne dziesiątki tysięcy złotych na sklepy, strony, kampanie reklamowe, programy i kanały, a to wszystko będzie bezwartościowe jeśli nie wdrożysz przemyślisz skutecznych bazowych słów kluczowych i na ich podstawie nie stworzysz dobrych sprzedażowo tekstów  do publikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Autor: Robert Duda

Kontakt z nami

Krzysztof Dybiec
tel. 505 125 884, email: krzysztof.dybiec@ig.wodzislaw.pl

Wodzisławska Izba Gospodarcza
ul. Pszowska 26 , 44-300 Wodzisław Śląski
Bank: PKO BP 97 1020 2472 0000 6202 0143 8324
NIP: 647-23-58-605

Działamy pod Patronatem Wodzisławskiej Izby Gospodarczej