Jak przetrwać na rynku? Doświadczenia 28 lat własnej działalności

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

W Polsce działa ponad 2,3 mln przedsiębiorstw, w zeszłym roku co miesiąc pojawiało się około 50 nowych firm (ok. 600 rocznie). Ale według danych wywiadowni gospodarczej Euler Hermes, globalnego ubezpieczyciela należności handlowych, w tym samym czasie sądy ogłosiły upadłość 889 firm. I aby dobrze ocenić skalę problemu zatorów płatniczych, trzeba wziąć pod uwagę także firmy zagrożone finansowo, które nie ogłaszały od razu upadłości, ale walczyły o przetrwanie w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Tylko w pierwszej połowie 2017 r. przeprowadzono 426 takich postępowań (ok. 60 proc. dotyczyło spółek z o.o., 25 proc. – indywidualnych działalności gospodarczych, wyborcza.biz).

Jak to powinno wyglądać przed i na początku działalności?
Jeszcze przed uruchomieniem biznesu nikomu o nim nie mówimy. Błąd. Powinniśmy rozmawiać na temat naszego pomysłu na biznes z kim tylko się da, z przedstawicielami inkubatorów przedsiębiorczości, stowarzyszeń gospodarczych, z właścicielami już istniejących tego rodzaju biznesów w innych (niekonkurencyjnych) okolicach. Wiele osób chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami.

Kolejny błąd to robienie zakupów z najwyższej półki, niezwracanie uwagi na koszty eksploatacji. Jeżeli potrzebujesz do pracy komputera, kup taki poleasingowy. Jeżeli samochód – może warto na początek wypożyczać. Jeżeli biuro – może najpierw w domu. Jeżeli mała produkcja lub magazyn wysyłkowy – może garaż. Jeżeli to pierwszy biznes, może warto ograniczyć koszty, tworząc go z inkubatorem. Interesując się gospodarką, zapewne czytałeś, ilu światowych gigantów zaczynało od garażu. Może Ty będziesz następny.

Reklama i marketing. Gdy tylko zarejestrujemy działalność, jakimś dziwnym trafem zgłaszają się do nas banki, wydawnictwa, agencje reklamowe ze swoimi propozycjami. ZANIM uruchomisz firmę, zaplanuj działania marketingowe. Jeżeli chcesz skorzystać z agencji reklamowej, to najlepiej lokalnej, którą możesz poznać osobiście, dowiedzieć się, jakich klientów obsługuje w okolicy.

Zaplanuj od początku analizę marki, strategię komunikacji marki, projekty graficzne logotypu i innych materiałów. Zaprojektuj stronę internetową. Zadbaj o pozycjonowanie i optymalizację strony czy sklepu internetowego. Zaplanuj wdrożenie procesów sprzedażowych. Dokładnie poznaj swoją konkurencję.

Minimalizuj koszty i zadbaj o płynność finansową. Jeżeli nie znasz się na księgowości, od razu skorzystaj z usług kancelarii podatkowej. Generalnie zajmuj się tym, na czym znasz się bardzo dobrze, tym, co ma być wyjątkowego w Twoim biznesie, wszystkie pozostałe czynności zleć zewnętrznym instytucjom. Niech każdy zajmuje się tym, co potrafi najlepiej. Oczywiście wszystko sprawdzaj i koordynuj, bo Ty ponosisz za to pełną odpowiedzialność.

Pamiętaj, rzadko kiedy biznes przynosi od razu pieniądze. Z mojego doświadczenia wynika, że zanim zacznie skutecznie działać dobrze zaplanowana kampania marketingowa, mija kilka miesięcy. Najbezpieczniej jest jednak mieć środki do życia na co najmniej rok działalności Twojej firmy.

Zastanów się, czy Twoja działalność nie może być na początku formą podwykonawstwa. Wiele firm poszukuje pracowników, więc może lepsze będzie samozatrudnienie i praca na zlecenie kilku firm. Zdobywasz doświadczenie, nowe kontakty i ograniczasz koszty. Jesteś partnerem w branży, a nie konkurencją.

Oczywiście możesz pójść na żywioł. Masz pomysł, trochę pieniędzy i rzucasz się na głęboką wodę. Twój wybór. Możesz skorzystać z powyższych rad. Nie gwarantuje to sukcesu, ogranicza jednak zdecydowanie możliwość szybkiego upadku Twojej wymarzonej działalności gospodarczej.

Autor: Krzysztof Dybiec

Kontakt z nami

Krzysztof Dybiec
tel. 505 125 884, email: krzysztof.dybiec@ig.wodzislaw.pl

Wodzisławska Izba Gospodarcza
ul. Pszowska 26 , 44-300 Wodzisław Śląski
Bank: PKO BP 97 1020 2472 0000 6202 0143 8324
NIP: 647-23-58-605

Działamy pod Patronatem Wodzisławskiej Izby Gospodarczej